carl zeiss 50mm f 0.7

1.

dünyanın en hızlı objektifi.objektif hızı terimi hakkında bilgisi olmayanlar için, bir objektifin hızı maksimum diyafram açıklığı (min f değeri) ile orantılıdır. diyafram açıklığı ne kadar büyük ise, sensöre ya da filme aynı ortam şartlarındada o kadar fazla ışık düşürmek mümkün olur. ışık ne kadar fazla ise, o kadar yüksek enstantene hızı ile çekim yapılabilir. lens hızı özellikle karanlık ortamlarda ya da telezoom objektiflerle çekim yapılırken önem kazanır.

kısa bilgileri geçip, birçok kişinin varlığından bile haberi olmadığı, tabir yerindeyse hız konusunda fantastik sınırları aşmış bir lensin hikayesine geçelim:

dünyaca ünlü carl zeiss tarafından ilk olarak nasa'nın uzay programlarında (ay'ın karanlık yüzünü fotoğraflamak için-apollo 8) kullanılmak üzere tasarlanan ve üretilen carl zeiss 50mm f/0.70, daha sonra yine bir başka dünyaca bilinen şahıs olan ünlü yönetmen stanley kubrick tarafından barry lyndon filminde, mum ışığında çekilen sahnelerde kullanılmıştır.

lensin hikayesi stanleykubrick.de adresinde şöyle anlatılmış:

kubrick kapalı alanda sadece mum ışıklarıyla aydınlatılan (yapay ışık kullanmak istemediği) bu sahnelerde yeterli ışığı sağlayabilecek başka bir lens bulamayınca, ve ışığa aşırı duyarlı filmlerle yaptığı denemelerde istediği sonuca ulaşamayınca zamane lenslerinden en az 2 stop hızlı olan bu lensi kullanmaya karar vermiş. uzmanların yardımıyla eski bir mitchell bnc tipi video kameraya uyarlanan carl zeiss 50mm f/0.70, sadece birkaç mumun yaydığı ışık altında sahnenin çekimini mümkün kılmış.


ancak aynı zamanda ekibi çok zorlayan bir sorunu da beraberinde getirmiş bu lens. artan diyafram açıklığı ile birlikte aşırı düşen net alan derinliği, oyuncuları odaklamakta büyük zorluklara neden olmuş. ekip bu sorunun çözümünü ancak oyuncuların hareketlerini yavaş icra etmeleri ile çözebilmiş.

kaç tane üretildiği üzerine bir kaynak bulamadığımız lense paha biçebilmek de bir o kadar zor. ilginç bir dipnot ise, stanley kubrick’in film sonrası yapımcıdan bu objektifi istediği, yönetmenin ise muhtemelen optiğin değeri hakkıda fazla bilgisi olmaması nedeniyle çekinmeden kendisine verdiğidir. bir rivayete göre ise bu objektiften 3 adet üretilmiş ve bunların 2'si kubrick tarafından alınmış.



bu lens ile yakından alakalı ilginç bir komplo teorisinden bahsetmeden geçemeyiz. nasa’nın 1969’daki ay görevlerinin aldatmaca olduğunu, aslında ay yüzeyinde astronotların yürümediğini, bu görüntülerin dünyada stüdyo ortamında çekildiğini iddia eden komplo teorisyenlerinin bazıları, bu görüntülerin stanley kubrick yönetiminde çekildiğini iddia ediyorlar.

teoriler tamamen desteksiz değil. apollo ay görevlerinden hemen önce 1968 yılında kubrick’in başyapıtı 2001: a space odyssey yapım sonrası aşamadaydı ve bu filmde ay üzerinde geçen görüntüler vardı. bir diğer kanıt iddiası ise kubrick daha sonradan eski nasa çalışanı 2 kişiyi film ekibi için kiralamış olması.

merak edenler için, wikipedia en hızlı lensleri şöyle sıralamış:

rodenstock tv-heligon 50mm f/0.75
nikon tv-nikkor 35mm f/0.9-gelmiş geçmiş en hızlı nikkor
canon 50mm f/0.95
schneider kreuznach 50mm f/0.95 'xenon'
leica noctilux 50mm f/1.0 (leica m mount, 35mm makineler için üretimde olan en hızlı objektif)
canon ef 50mm f/1.0 (af canon'lar için, üretimde değil)
nikkor 50mm f/1.1 (nikon rangefinder makineler için)
teikoku kogaku zunow5cm f/1.1 (nikon rangefinder makineler için)

   space monkey   02.03.2010 01:23
   #1964588
2.

lenstir.

   the spicy bok   02.03.2010 01:50
   #1964636
 
reklamı kapat

yazdır