kierkegaard

1.

soren kierkegaard(1813-1855): danimarkalı bir protestan varoluşçudur. kierkegaard’a göre hakikat, özneldir. bilincin gerçeği yarattığını ve gerçeğin bir özgürlük etkinliği olduğunu düşünür. kierkegaard için de özgür bir etkinlik, akla dayalı seçimlerden değil; kesinsizliğe dayalı seçimlerden geçer. kierkegaard için akla uygunluk önemsizdir; gerçek, akla uygun değildir. ona göre yaşam çelişkilerle doludur ve sığınılacak tek yer inandır (iman, din). kierkegaard’a göre tanrı tanıtlanan bir şey değildir; kendisiyle ilişki kurulması gereken bir varlıktır. hıristiyanlığı doğrulamak onu yıkmak olur. tanrı ve isa sırf inan için vardır.

   sindustrial   01.01.2007 04:22
   #163626
2.

aslında bir teolog olup felsefi meselelere kafa yorduğundan din felsefesi alanında tanınmış ve bu konuda önemli fikirler üretmiştir.kendisi ılımlı bir fideist tir ve eserlerinde (örneğin korku ve titreme) fideizm'in etkileri açıkça görülür.
<bkz: johannes de silentio>

   etson arentesto   25.08.2007 11:11
   #632591
3.

scala pradisi adını verdiği cennete uzanan merdiven teorii de bulunmaktadır...tüm filozoflar gibi aslında olmayan şeylere kasar... aklı harbiden bi çalıştıran bir şey dir bu 'olmayana' kasmak..bilgi amaç değil araçtır..

   wakabayasi   25.08.2007 11:48
   #632638
4.

kendisinden sonra gelen birçok felsefeciyi etkilemiş danimarkalı filozof..

   cilgin buzdolapci   19.12.2007 04:14
   #777995
5.

kanat atkaya ile yaptığım son görüşmede öğrendiğime göre kendisinin bazı chat ve forum ortamlarında takma isim olarak kullandığı filozofun ismi..çok işe yaradığını söylüyor..çok hatun düşürmüş bu nickle kerata..

   cilgin buzdolapci   13.02.2008 09:35
   #865324
6.

danimarkalı sokrates diye anılır.

kendisi sisteme karşı bir varoluşçu düşünürdür. descartes sonrası her filozof gibi o da descartes ile hesaplaşır. descartes ı sistemci olması, epistemoloji çıkışlı bir felsefe yapması, dualizmi ve başkası probleminin olmaması ile eleştirir.

bir de hegel ile hesaplaşır. hegel de bir sistemcidir ve onu da bu konuda eleştirir. ayrıca hegel in soyut şeylere yönelmesi kanına dokunur. kierkegaard somut olanla ilgilenir.

dini yönü ağır basar. öyle ki umutsuzluk kavramını "tanrı dan uzaklaşma" ile açıklar. tanrı dan uzaklaşan kişi umutsuzluğa düşer. bu kişiler estetik kürede yaşayanlardır. öylesine yaşarlar.

ikinci küre ahlaki küredir. bu kürede bulunanlar dine hazırlık yaparlar. ahlaki yaşama uygun yaşarlar. estetik küreye göre daha iyi durumdadırlar.

dini küre ise kendini gerçekleştirmiş kişilerin yer aldığı kısımdır. tam bir teslimiyet vardır. bu teslimiyet çok sıkıntılı, bunaltıcı geçecektir. ama tanrı ya yaklaştıkça umutsuzluk yerini umuda bırakır.

ona göre insanlar insan parçası olmakta ya da insan paçavrası olmaktadır. seçim yapan insanlar insan parçası olabilir.

   tiki avcisi   13.04.2008 22:46
   #892898
 
reklamı kapat

yazdır