lozan a kurban edilen ayasofya camii

1.

ayasofya'yı ilk yapanların hristiyanlar oldukları ve hristiyanlık için özel bir kutsiyet arzettiği düşünüldüğünde çok da anormal olmayan durumdur.

ayasofya'nın ibadete açılmasını isteyenler batı trakya'daki bir camiin kiliseye çevrilip, orada hristiyanların ibadet etmesini uygun görüyor mudur?

ya da şu an israil'de bulunan mescid-i aksa yahudi ibadetgahı haline getirilse ne der bunu söyleyen arkadaşlar? konu biz olunca mangalda kül bırakmayanlar aynı hakkı başkalarında da görürler mi, görmezler mi?
"ayasofya bizim sınırlarımızda ve hakimiyetimizde, haliyle biz onu istersek cami yaparız" mantığını savunanlar konu mescid-i aksa olunca israil'in orayı sinegog'a çevirmesini savaş nedeni mi sayarlar yoksa?

bu tarz polemiklere girenlerin, lafı evirip çevirip lozan'a-atatürk'e getirenlerin niyetleri bellidir aslında. ayasofya'dan yola çıkarak milletin dini hislerini istismar edeyim, lozan'a, lozan'ın mimarlarına, atatürk'e bok atayım.
ooh ne ala.
nitekim o zihniyettekiler sevr'e bile lozan'a baktıkları gibi nefretle bakmazlar. bu sebeple de kendi tutarsızlıklarını ortaya koyma pahasına böyle abuk subuk polemikler yaratırlar.

islamiyette namazı nerde kıldığının önemi var mıdır? ayasofya'nın hemen karşısında sultanahmet vardır orada kılınıverse ne olur?
olmaz di mi?
haklısınız.
<bkz: fikir namussuzluğu>

kendisini çok önemli zannedip de sanki onun yazdıklarını takip ediyormuşum gibi düşünen kişiler için not: o kadar kayda değer değilsiniz. ama böyle uçuk şeyler gündeme sadece 2-3 kişi tarafından getirilince mecburen o başlığa yazmak zorunda kalıyor insan. yoksa kimseyi iplediğim falan yok. canınızı sıkmayın. keyfinize bakın siz.
2. not: niyeyse neden beni takip ediyorsun yazanlar daha sonra bunu sordukalrı entryi silmişlerdir.

   yanessar   04.06.2007 11:02 ~ 22.07.2007 12:09
   #446645
2.

polemik konusu yapılmaması gereken bir konudur.
ayasofyada kılınan namaz için çifte sevap mı alınacak?
memlekette ibadet edilecek camii sıkıntısı mı var?

islamiyetin hristiyanlıktan ve diğer dinlerden farkı araya aracı konulmaması değil midir? durum bu iken, bu tarz beton fetişizminin kime ne faydası var?
sonuçta mevzubahis edilen yapı çıkış noktası itibariyle bir kilisedir, an itibariyle müslüman halkın sınırları içindedir amenna, ama nihai olarak bakıldığında muhteşem bir sanat ve mimari eseridir ve buna bağlı olarak ta insanlığın ortak malıdır.

peşin edit: entrynin bir yerinde ayasofya için beton, diğer yerinde muhteşem bir sanat eseri tanımlaması yapmış olmam tutarsızlık olarak algılanmamalıdır. "beton fetişizmi" ibaresi, bu eseri olması gerektiğinden farklı anlayan zihniyete bir eleştiridir.

eksiden sonra edit: e be güzel arkadaşım, sadece fikir beyan ettik be ya. dert eksi değil bas gönlünce eksi butonuna. umarım indinde bunun bir kıstası vardır.
verdin eksiyi eyvallah, bari git bir boy abdesti al, öyle kalma.

   ironick   04.06.2007 11:55 ~ 12:59
   #446763
3.

ölye bir başlık açmalıyım ki hem lozan antlaşmasına hem ayasofya'nın müze yapılmasına ayar vermeliyim, ilgi çekmeli mutlu olmalıyım şeklinde düşünen yazarların sözlüğümüze kattığı değerdir.

   phosgen   04.06.2007 12:09
   #446787
4.

ayasofya'nin muzelestirilmesi lozan'daki yuz karamizdir. evet namaz kilinacak yer oldukca fazladir ama camiiye cevrilen ayasofya'yi tekrar kiliseye cevirmeyi ya da en azindan ibadete kapatmayi avrupali nasil onur meselesi haline getirmisse ayasofya camiinin tekrar ibadeti acilmasi da bizim onur meselesimiz haline gelmistir. unutmayalim ki; avrupa ayasofya'yi ibadete kapatarak bize sunu soylemek istemistir: "biz sizin efendiniziz; biz ayasofyayi ibadete kapatmanizi isteriz siz de kapatirsiniz." ve soylemistir de. biz ayasofyayi ibadete kapatarak onlarin efediligini kabul etmis olmaktayiz. eger biz ayasofya camiini tekrar ibadete acarsak avrupa ve amerikaya su cevabi tokat gibi yapistiracagiz:"hayir siz bizim efedimiz degilsiniz; biz tam bagimsiz bir ulkeyiz ve istedigimiz gibi ayasofya camiini tekrar ibadete acariz. siz bize karisamazsiniz." ayasofya milli bir meseledir. tam bagimsiz turkiye icin ayasofya camiini tekrar ibadete acmaliyiz. **

   fevrihareketler   04.06.2007 12:39
   #446833
5.

ayasofya'nın ilk yapıldığında cami olmadığını, katolik mezhebine ait bir kilise olduğunu düşünürsek pek de kurban durumuna düşmeyen yapıdır.

öte yandan, bu yapının orjinalinden saptırılıp cami yapılması ardından da müzeye dönüştürülmesi yüzünden dünyanın 7 harikası arasına alınmamaktadır. yapılan açıklama budur. ancak işin aslı öyle değildir. vatikan ve dolayısıyla katolik mezhebi, en büyük kalelerinden birinin cami yapılmasından dolayı kuyruk acısı duymaktadır. ayasofya camii'ni de bu acılarına kurban etmişler ve akılları sıra intikam almışlardır.

şüphesiz ki ayasofya'nın cami yapılması islam dünyasına büyük bir ödül olmakla birlikte hristiyan dünyasına da büyük bir darbe vurmuştur. bu yüzden son olarak müze haline getirilmiştir.

   yadigar ucanpehlivan   22.07.2007 11:11
   #562794
6.

ayasofya yı sadece bir cami olarak görenlerin 'aa ne var bizim köşede de cami var uzun bir minaresi falan tam cami yani ayasofya ya gidecekler buraya gelsin' diye bir yorum yapmaları gayet normaldir.

öncelikle ayasofya bir camiden öte türk-islam aleminde semboldür. bizansın yani roma medeniyetinin son kalesidir. o kalenin alınmasının avrupalılarda bıraktığı izler asırlar boyu geçmemiş olacak ki ilk seferde karşımıza ayasofya yı çıkardılar.
ikinci bir sebepte kendi topraklarımızda ki işlere başkalarının müdahalesi çoğu insanı rahatsız etmektedir.devletin bu konudaki tutumu devlete olan güveni sarsmaktadır.

bundan dolayı ayasofya bir semboldür.

   cloudy   22.07.2007 12:42 ~ 12:43
   #562912
7.

delinin biri kuyuya taş atmış kimse çıkaramaktadır.
lozan antlaşmasında ayasofya'nın müzeye dönüştürülmesiyle ilgili bir madde yoktur. ama bunu böyleymiş gibi göstermeye çalışıp bundan medet uman cahiller vardır.

bakınız çok sevdiğiniz büyük islam alimi, yüce insan, ulu kişi mehmet şevket eygi ne diyor bu konuyla ilgili milli gazetedeki 08.07.2006 yazısında:

"ülkemizde ayasofya’nın tamamının mustafa kemal paşa tarafından kapattırılıp müze haline getirildiğine dair genel ve yaygın bir inanış vardır. bu, gerçeğe tamamen aykırıdır. 1930’lu yıllarda ayasofya’nın “bir kısmının” müze yapılmasına, mabed kısmının eskisi gibi cami olarak kullanılmasına karar verilmiştir. o tarihlerde ve bilhassa 1938’den sonra başlayan millî şef ismet paşa devrinde ülke camilerinin birçoğu zaten ibadete kapatılmıştı. meselâ 1943’te sultanahmet camii kapalıydı, asker deposu olarak kullanılıyordu. atatürk, ayasofya’nın tamamının kapatılmasını düşünmemiş ve planlamamıştır. bina çok haraptı, bir kısmının, bazı galerilerinin müze haline getirilmesi için çalışmalar yapılacaktı. bu maksatla bir müddet için kapatılmıştır. merhum ziyad ebüzziya bey, “islâm mecmuası”nın 1987’de yayınlanan “ezan sesine hasret ayasofya” adlı yazısında, ayasofya’nın nasıl bir oldubittiye getirilip sahte imzalar ile müze haline getirildiğini belgeleriyle anlatmakta ve açıklamaktadır.ziyad bey şöyle diyor:

“ikinci dünya savaşı, batı cephesinde 1945’de bitmişti. şükrü saracoğlu, mayıs 1945 sonunda başvekil oldu. tasvirgazetesi’ni çıkarıyordum. saracoğlu biz gazete sahip ve başyazarları davet ederek ilk basın toplantısını yaptı. konuşma sırasında, harp yüzünden tamir edilmemiş olan abidelerden söz edildi. arkadaşlardan merhum yeni sabah sahibi celaleddin saracoğlu, “ayasofya’nın henüz düzenli bir müze halini almadığını ve daha ne kadar ibadete kapalı kalacağını” sordu. saracoğlu:“biraz nefes alalım, hepsini düzenleyeceğiz ve tabii ibadete de açılacaktır” dedi. bu sözlerle, en salahiyetli bir ağız da, ayasofya’nın “ibadete açık” bir müze sayıldığını bildirmiş oluyordu...”

ayasofya’nın tamamının müze yapılmasına yol açan bir “kararname”den bahsediliyor. böyle bir kararname devletin resmî gazetesinde yayınlanmamıştır, numarası yoktur. kararnamelerin saklandığı ve bulundurulduğu resmî dairede aslı veya kopyası mevcut değildir. sicil-i kavânin, düstur, kanunlarımız gibi eserlerde yer almamaktadır. bundan anlaşılmaktadır ki, herhangi bir tarihî eserin onarımında olduğu gibi tamirine karar verilmiş, bu tamir esnasında mecburen cami kalacak kısmı da geçici olarak ibadete kapatılmıştır. daha sonra bir punduna getirilip tamamı müze haline getirilmiştir."

saçmalamanın alemi yok di mi?
yada boşverin gönlünüzden geldiğince saçmalayın siz.
iyice kusana kadar, saçmalayacak kelime hazneniz bitene kadar..

<bkz: lozan antlasmasi>.

   yanessar   22.07.2007 13:13 ~ 13:23
   #562975
 
reklamı kapat

yazdır